orang tengah stalk

Monday, June 25, 2012

Shopping Bag

Hari Sabtu di kebanyakan tempat membeli belah tidak akan menawarkan bag plastik atas dasar menyahut seruan kerajaan mengurangkan penggunaan beg plastik dekat malaysia ni..

Aku sebagai rakyat Malaysia yang amat menyayangi Malaysia adalah salah seorang yang menyokong usaha kerajaan ini walaupun aku nampak macam susah betul lah rakyat kita untuk tidak pakai beg plastik, mana tak nya weh, dah sejak berpuluh-puluh tahun pakai dan budaya tu dah sebati dalam diri, memang susah la nak luntur kan benefit beg plastik weh.. betui dak?

Macam-macam produk dah bagi shopping bag as a free gift bila kau beli product depa macam hari tu aku beli kasut primavera, dapat lah shopping bag colour hitam yang agak cool, aku dah bagi dekat husband aku, suruh dia letak dalam kereta dia. Baru-baru ni aku beli lotion vaseline, dapat lagi shopping bag free.


Masalah yang selalu aku hadapi ialah bila hari Sabtu pi shooping mesti terlupa bawa shopping bag, annoying sangat-sangat bila kau ada shopping bag tapi ianya hanya dijadikan perhiasan dan kau terpaksa bayar 20 sen untuk beli bag plastik sebab barang kau banyak. Selalu terlupa okay!!

Until  last Saturday, aku nak pergi membeli barang dapur, aku cepat-cepat bagitau husband aku yang kita ada shopping baggggg!!! yes! yes!! excited nak guna!! jangan lupa!!
So, aku pun memang awal-awal lagi carry the bag all the time dalam rumah sebelum pergi memang dah kena pegang dah takut terlupa.. sakit hati sungguh kalau terlupa...

Sampai carrefour, turun kereta, masuk dalam, alamak!! shopping bag tertinggal dalam kereta okay!! maka dengan penuh annoying kami pergi kat kereta dan ambil semula.. Kau bayangkan lah, selalu sangat  terlupa, selalu sangat bayar 20 sen tak pun bawak pakai tangan daging basah, keropok 2 3 packets, serious annoying menjadi pelupa..

Pada aku, cara tak nak kasi kau terlupa ialah dengan meletakkan shopping bag itu di dalam handbag kau atau letak saja dalam kereta kau, jangan nak bawa turun buat pekasam dekat rumah. Lepas tu biasa kan menghukum diri kau yang pelupa itu dengan apabila kau tertinggal dalam kereta, berusahalah untuk patah balik ke kereta untuk mengambilnya semula.. exercise la sikit.. tapi kalau dah tertinggal kat rumah tu, tak perlulah kot.. kau bayar jela 20 sen..so that after this kau dah takkan terlupa.. insyaallah.. :)



Haaaa.. banyak kan aku beli.. benda ringan-ringan je la pun yang aku letak dalam bag ni, kalau letak beras, memang 3 saat je la tahan.. lepas tu putus.. 

Kbye :)









1 comment:

cimon said...

penuhkan jek troli tue ngan barang2...xperlu pkai plastik beg. hik3 (^v^)