orang tengah stalk

Thursday, August 29, 2013

Soal Wanita : Masalah Keputihan & Cukuran

Ok, ini ialah satu info yang amat berguna untuk wanita yang mengalami masalah keputihan.

Keputihan memang masalah biasa bagi para wanita. So tak perlu explain panjang mengenai keputihan dalam entry ni. Kau orang boleh google juga untuk lebih detail.

Tapi aku just nak kongsi satu cara merawat keputihan yang aku baru tahu dari my gynecologist masa aku jumpa dia hari tu.

Kita selalu mencukur rambut alat kelamin kita kan? Haruslah.. for hygiene purposes kan..

Pada mulanya, aku ada mind set yang, ok, kita kena cukur sampai licin tanpa sehelai rambut pun. Barulah bersih. Pada mulanya aku rasa, kuman akan melekat pada rerambut di alat kelamin dan sebab itu akan merebak ke dalam miss V kita. 

Ternyata aku silap!!! Doktor geleng kepala.. haha!!

Sepatutnya, kita tak digalakkan untuk mencukur sehingga licin, sebaliknya hanya sekadar trim menggunakan gunting. Tinggalkan rerambut dalam keadaan pendek sahaja.

Mengapa??

Haaa.. cukuran yang bersih licin akan membuka liang-liang pori pada kulit vagina dan apabila keputihan kita keluar, ia akan menyelinap masuk ke dalam liang pori yang terbuka itu maka kuman dari keputihan akan tersimpan di situ. Makanya bila nak baik kan? sebab itu la kalau setengah wanita boleh perasan, selepas bercukur, akan tumbuh biji seakan-akan jerawat. Ini kerana liang pori di kawasan biji itu telah dijangkiti kuman.

Jadi, mulai hari ini, beli la gunting dan trim sahaja ye wahai wanita seluruh dunia.

Sayangilah miss v anda dan suami anda  :) 

kbye~

1 comment:

Hadramawt Kingdom said...

errr..seriously??alamak..rsa mcm tak selesa jek klau tak licin2..hee. btw, thanks for the info.