orang tengah stalk

Wednesday, July 21, 2010

Fasih Tapi Sampah Pun Tak Guna


Hari itu, aku berborak dengan seorang jejaka tampan..dia cakap dia takut nak pergi job interview sebab dia kena speak english nanti..

Lepas itu aku terus cakap dekat dia,

"Owh sayangku, engkau speaking tamil ke, mandarin ke, arab ke..it is the content that matters..One might have an ability to speak english very fluently but the content might be just a rubbish.."

lebih kurang macam itu la ayat aku kepada jejaka tampan itu..kira aku cuba untuk naikkan semangat dia laa..kasi confident sikit maaa..tapi mmg betul pun kan?

Ini pendapat aku je laa kannnnn..pendapat aku ehh..

English memang teramat babilah pentingnya..tambah-tambah bila kerajaan menyeru kita berbahasa inggeris sekarang ini kan..time aku belajar dulu, subject di sekolah+universiti pun dah dalam bahasa inggeris kan..so jangan la jadi seseorang yang ketinggalan..kita kena juga membiasakan diri berbahasa inggeris ini..

Banyakkan baca buku2 inggeris dan yang paling penting BERCAKAP..BERCAKAP INGGERIS..

Oklah..pada masa yang sama..ini pun teramat babi penting juga..kita kena banyak menambah ilmu pengetahuan..banyakkan membaca mengenai apa2 sahaja pengetahuan..sejarah ke, geografi ke, agama ke..dan macam2 lagi..tuntutlah ilmu hingga ke negeri China lah katakan..ilmu pengetahuan ini tak kan pernah habis sayangku.. :)

Tambah2 sekarang.. we live in a borderless world..info is just on your finger tip kan..kite google je..dah dapat info apa sahaja yang kita nak..aku salah cakap ke? Aku rasa tak..

Consider this situation, di satu pertandingan memasak dimana peserta harus boleh berbahasa inggeris dan tiba2 sahaja mereka di suruh masak lempeng..mmg bonus la kalau kau 'sekiping london'.. Samion boleh berbahasa inggeris dengan fasih sekali..tetapi dia tidak tahu hendak menerangkan bagaimana caranya untuk menggoreng lempeng..dia ingat dia kena masak western food..memang zero knowledge laa..dia memang tidak reti goreng lempeng.. Halimah pula hanya boleh berbahasa inggeris sikit2 je..tapi memang otai gila goreng lempeng..siap ada special recipe nak buat lempeng lagi.. jadi penerangan mana yang kita akan puas hati?

Dalam situasi di atas, di samping meneruskan recipe kejayaan lempengnya..Halimah harus memperbaiki kelancaran beliau berbahasa ingeris dengan membiasakan diri dengan term2 inggeris mengenai lempeng..lempeng dalam enggeris ialah pan cake..kemudian, kacau adunan, Halimah boleh practice cakap.. " next, stir the mixture".. practice makes perfect ye Halimah.. :)

Kadang2 bila aku terserempak dengan budak yang speaking inggeris dekat shopping complex, mmg nampak smart..tambah2 yang ada loghat ala2 united kingdom gitu..hmmm..may be aku xyah bersusah payah nak rasa jealous dengan kebolehan mereka..apa kata aku just balik umah, teruskan membaca buku2 inggeris dan surf wikipedia untuk ilmu pengetahuan berguna demi masa depan hidup aku..lantak la diorg..nak ckp kuat2 nak kasi semua orang dengar perbualan mereka itu..nak kasi tau org yang kau org melayu tapi engkau cool sebab kau fluent gila ckp inggeris..meluat tapi sebenarnya aku x patot rasa mcm itu..xelok..sangat macam buang masa dan busuk hati kan..lebih baik tiap2 pagi aku guna masa aku skejap untuk buka paper inggeris dekat internet dan kamus kalau2 aku terjumpa word2 yg aku x faham maksudnya..
Sekian :)


1 comment:

Anonymous said...

tips for interview;

Instead of thinking about what you're missing, try thinking about what you have that other candidates r missing.

wateva it is, i accidentaly dreamt of u last nite :)