orang tengah stalk

Sunday, July 4, 2010

Hukum Karma


Aku ni kadang2, sedang aku duduk dan boring, aku akan berfikir dengan sgt extreme..dan pernah aku terfikir pasal hukum karma..hukum karma ni pernah aku belajar dalam subject sejarah time form4 or form5 laa..xingat dah sebab aku benci gile sejarah.. :P


Apa yg aku faham, secara simplenya, karma ni ialah satu bentuk pembalasan laa..kalau kau buat baik, kau akan dapat ganjaran atau balasan baik..kire sama lah mcm konsep 'what u give u get back' haaaaa..

Ok ..itu la serba sedikit pasal karma yg aku tau..tapi cuba consider situasi ni,

Ada seorang wanita ini, yg sgtlah playernya, suka rampas laki org, kira dia ni org kata selalu jadi punca keretakan hubungan sesebuah pasangan, bila dia ada bf pun, dia akan dumb bf dia, semata2 nak pi bercinta dengan balak lain..hmmm..annoying kan wanita seperti ini..dan consider lagi satu situasi tapi kali ni lelaki pula k..

Mesti akan ada org ckp,

"xpe..hari ni dia buat mcm ni kat org lain..esok2 org buat kat dia balik..karma..what u give u get back"

tetiba aku terfikir balik la kan, terutama nya dalam bab2 mencari cinta..selagi kita belum kahwin, kita berhak mencari someone yg the best utk jadi soulmate kite..kite kalau boleh nak hidup dengan dia sampai mati, susah senang semua buat sama2..ada org tuhan kasi kenal dengan byk2 org as their pasangan before they really meet the best one..ada pulak yg jumpa2 je dah dapat yg the best which i consider them as lucky la..xde la nak buang2 masa, buang duit, menyakit kan jiwa bercinta2 ni..betol x?

Bercakap pasal bercinta banyak kali, dumb2 org, dumb org pun sbb terpaksa..sebab dah jumpa org yg lagi ok dan mampu membahagiakan kita..dumb sbb xsuka nak tipu hati dan perasaan kita dan hati pihak yg satu lagi, x sampai hati nak simpan rahsia lama2..

Lantak korang lah kalau korang x nak admit..tapi better kalau bf/gf korang berterus-terang kat korang yg dia dah jmpa org lain awl2 berbanding dia main belakang kau..tetiba kantol ngan ko..kena main belakang lagi sakit kan..dan orang yg main belakang tu mmg lakhanat la kan..lebih baik sakit kena tinggal kan kekasih dari sakit kena tipu..at least dia dah berterus terang dan dah clear everything yg dia dah xnak kat kau..so move on je laa walaupun it takes time and kdg2 rasa mcm nak bunuh diri kann..

Ok, now, bf/gf dah berterus terang, dah xnak dekat kau sbb he/she is seeing someone else, dia jujur, xnak tipu korang, korang sure sakit kan, untuk case ini, adakah golongan yg berterus terang ini akan menghadapi KARMA? Adakah gf/bf baru diorg akan buat benda yg sama juga kepada mereka? dan apabila ianya berlaku, adakah bf/gf yg baru itu juga akan mengalami KARMA? dan bila ianya berlaku lagi, adakah gf/bf baru itu akan mengahadapi KARMA juga? hahahahahaa..tetiba mcm kelakar laaa..maknanya, semua orang yg bertukar2, dumb2 kekasih semata2 telah berjumpa dgn yg lebih ok akan berlumba2 akan di dumb di masa hadapannya..what u give u get back la katakan..hmmmm..asal mcm kelaka eh pemikiran aku ini?

Bila aku fikir2 balik, dalam percintaan kedua2 belah pihak mesti matang, jgn cengeng sangat, mana ada org perfect dan terima lah pasangan kita seadanya dan jgn selalu expect pasangan kita tu untuk sentiasa menjadi seperti mana yg kita nak..dia manusia yg ada hati gak..jgn letak harapan tinggi..xde org perfect k..yg paling penting, bila bergaduh, sila la berbincang dgn baik..jgn biarkan masalah terus jd masalah yg lama2 jadi luka darah yg bernanah..tu yg hati senang berubah bila kita claim kita x bahagia..hmmm..

Satu lagi, tak suka cakap x suka..jangan mainkan hati dan perasaan orang..sgt keji..sangat2..

Aku x panggil ini karma..tapi pada aku...kalau aku buat baik, Allah akan balas baik pada aku..mungkin Allah x balas dalam bentuk wang ringgit, tapi Allah boleh balas kebaikan dalam mcm2 bentuk, may be Dia akan kasi adik aku (Akmal Firdaus) dapat 5As dlm UPSR dia, dan aku pun bangga, mungkin juga bila aku berbuat kebaikan, Allah balas dengan memberi kesihatan yg baik kepada aku..dan kalau aku jujur dan ikhlas dalam percintaan, Dia mungkin akan kurniakan aku jodoh yg baik..paling baik untuk aku.. :) mcm2 laa balasan kebaikan yg Dia boleh kasi kepada hamba2Nya..cuma bergantung pada aku nak perasan ke tak..dan bersyukur..Allah maha Adil, maha Mengatahui..

Hmmm..smpai disini sahaja mengenai KARMA..

Sekian.. :)

2 comments:

BULAN said...

hati kering..i really like dis entry...u know y rite!!

Menyusur Akar Secara Senyap said...

yessssss..i know cik bulan. :)