orang tengah stalk

Saturday, August 7, 2010

Never Expect Something In return When You Do Good Things To People..

Ceh..ceh..tajuk entry English kau..huhu..

Aku selalu dengar orang lain cakap janganlah kita mengharapkan sesuatu pembalasan dari seseorang yang telah kita berbuat kebaikan ke atasnya..tak manis la pula kan..tambah-tambah kita orang melayu dan orang islam yang penuh dengan adat dan adab murni tolong-menolong..kalau nak tolong biar ikhlas..kalau nak pembalasan, kira tak ikhlas la tu cik kiah oii..gila glamor je lebih..

Prinsip orang ini, telah membuatkan aku berfikir..memang ada betulnya..dan memang sangatlah betulnya..

Pada aku lah, kalau aku buat baik atau membantu seseorang yang di dalam kesusahan dan aku harapkan balasan dari dia, hidup aku tidak tenteram..asyik rasa nak marah je..asyik rasa nak mencari kesalahan orang itu je..tuduh orang itu tidak kenang budilah..apalah..ish..kira boleh kata, asyik makan hati je laa..

Sebaliknya, cuba kalau aku buat sesuatu, contohnya, aku tolong rakan aku yang di dalam kesusahan, bila aku tolong, mesti dia akan gembira dan berasa senang dengan aku, bila dia gembira dan senang, aku juga akan turut rasa lapang dada dan gembira..kenapa aku tak ambil perasaan gembira aku tolong dia itu sebagai reward? Kan lagi puas sebab aku dah berjaya buat dia happy..kan..kan..

Aku happy kalau aku berjaya buat orang sekeliling aku happy dan inilah reward yang sebenarnya reward daripada pertolongan aku itu..dan bukannya minta dibalas dengan harta benda.. :)

Sekian :)

p/s: Jangan lupa ucapkan terima kasih kepada mereka yang memberi.. tak susah pun..:)

2 comments:

cimon said...

ikhlas tu penting...btul2!

p/s:kalo orang yg ditolong tu beri balasan makanan...takkan nak tolak kot...membazir tu amalan setan. hehe (^v^)

warisan melayu said...

thx nida 4 everythg....