orang tengah stalk

Wednesday, June 16, 2010

Engkau Tak Kenal Aku Engkau Jangan Cakap Kencang..!



A: Pakai la tudung wehhhhh..tutup aurat..tutup aurat kan wajib..

B: Relax laaa..kau ingat semua orang pakai tudung tu baik ke? ada yang pakai tudung tapi pakai baju ketat, seluar ketat, keluar dating berpeluk2 pegang tangan bf, tgk wayang buat projek jugak..jumpa semak jadi gak projek..serupa tak yah pakai tudung..tudung tak penting..yang penting hati kitaaa..

A: Astaghfirullah.. (nada alim+ arabic..)


Hai sayang..berjumpa lagi..aku dah selalu sangat jumpa situasi di atas ni.. senang cerita, A jangan sibuk hal Si B dan Si B pun jangan jawab macam tu..dah memang wajib tutup aurat pun kan? tak kan x tau? End up nye mmg masing2 akan saling nak defend diri sendiri..

Aku kan, kalau siapalah suruh aku pakai tudung, lepas tu keluar sentimen2 agama, nasihat aku, aku senyap je..senyum je..sebab mmg aku tahu tutup aurat itu WAJIB!! agak2 dah geram, aku akan mengucapkan terima kasih, nasihat anda kan saya pertimbang kan.. :)

Ada juga orang yang akan guna sentimen agama untuk menghentam atau menyelamatkan diri dari kalah dlm sesuatu perdebatan..

" elehhh..kau tu x tutup aurat kau jgn nk ckp byk"

"eleh..sembahyang pun tak cukup jangan nk ajar aku"

Hello..sebenarnye kan, kita kena terima nasihat orang tu tanpa mengira siapa orang tu..tapi kadang2 aku pun mengaku la, aku tgk gak org yg kasi nasihat kat aku tu..kalau suka sangat cari kesalahan org sedang kan dia sendiri buat kesalahan tu, tak ke dah macam 'ketam ajar anak berjalan' ? Annoying kan?

hmmmm..complicated kan? Apa2 pun, nk senang, bila ada nasihat dari orang, analisis nasihat dan bukan org yang kasi nasihat..

Yang pasal tutup aurat tu..hmmmm..biarlaa ia berlaku dengan seikhlas2 nya.. :)

Sekian.. :)

p/s: ape ke complicated sgt tudung minah arab ni? Tudung Ariani kan ade? hehe..

9 comments:

warisan melayu said...

bertemu kembali nida...

haha...isu tudung acap kali kedengaran di telingar aku ni, sampai bernanah2..wakaka

aku sgt setuju pandangan ko, gurl yg pki tudung nowaday ligat berfoya2, project mega bersusun2...ketat sana ketat sini, singkat sana singkat sini, tp kepala bertutup..mulut bau longkang...itukah dilabelkan sbg wanita yg bertudung?? yg mengikuti hukum hakam agama islam??owh tidak..sering kali aku terserempak dgn awek2 montok/solid bertudung, tp seluar ketat, baju nampak lengan dan lurah belakang, astargfirullah-al-azim...

actually kan, bg aku, ko pki tudung ke x pki tudung ke tu bukan masalah besar...sbb, tudung ini satu perkara yg subjektif, yg bila difikirkan ia mmg ada hubung kait dgn hukum hakam Illahi...mmg kita xle nak elak...klu Allah dah kata tutup aurat, nak xnak kena ikut gak, x ikut namanya kita ni mungkar arahanNya...

tapi...(ada tapi tu..hehe)

kita perhatikan skrg ni, ramai giler gurl malay/islam yg x pki tudung..baik yg remajanya, yg suntinya, yg pertengahannya dan yg dah kubur memanggil2 pun still gak xpki tudung...bila kita fikir sejenak, mengapa perkara ni berlaku?? seringkali kita bertanya, bukannkah aurat mesti ditutup? tetapi mengapa masih ramai yg x tutup2?? jawapan mudah aku, 'mereka belum dpt seru dari Allah lg'...maksudnya, bkn yg xpki tudung tu x beriman, x beramal, tp nak buat camne klu seru tu xdatang2 lg..betul x??

klu nak pakai tudung pun biarlah dari hati yg ikhlas, dr hati yg suci, berubah hny kerana DIA, bkn berubah kerana sesiapa..dan yg paling penting sekali, biarlah bertudung dgn niat yg satu, iaitu utk perlihara iman, perlihara suami dan anak2 di alam barzakh...

-rais

Hati Kering said...

wow!! thanks for the comment rais..mmg kne tutup aurat rais...wajib kan..tapi tu laa..cara org2 kite skang yg telah memoden kan pemakaian tudung dan fesyen2 baju dengan tudung yg berlebih2an telah membuatkan aku tawar hati sebenarnye nk ckp sal tudung..nape aku rs kita sebnaye dh byk silap..? hoh? ntah la rais..kita tahu dan tuhan tau apa yg kita rasa.. :)

warisan melayu said...

nida nida....

sweet ko dgn pic ni, xde la mcm dia tu nyah..wakaka

tu la masalahnya, everythg org ckp ttg fesyen..bertudung pun fesyen...cangkut sini la, lipat sini la umpama pic entry ni...tpkan, org terlupa ttg sehelai rambut klu didedah pun dah berdosa...mcm tudung berlitup tp nampak rambut..WTF??

huhu, abaikan la nida...yg penting, yg baik ko ikut, ko jadikan panduan ko, yg xbaik ko jadikan sempadan....

Hati Kering said...

betol..buat baik berpada2 buat jahat jgn sekali, berkawan biar beribu, musuh jgn di cari..buat baik di balas baik..

Meera Fadzil said...

lalala~

x ksah la papepun, yg penting x malukan family..kan kan kan

n family pun x perlu rase malu dgn kate2 org..cukup la malu dgn Tuhan.

wah gitu aku..haha XD

Hati Kering said...

betol semua betol..kite kne tahu ape yg kite buat..kita ada akal dan tahu beze mane baik mane buruk.. :)

warisan melayu said...

alamak nida...

aku kompius ni...ku pikirkan adik ko tu ialah ko..hehe...(sebenarnya terbayang muka ko klu pki tudung)

Hati Kering said...

muke kami ramai sgt dh org kate same and ramai gak org kate kembar..malas dah aku..aku iye kan jeee..hheee.. :D

warisan melayu said...

hahaha...

dah dari satu sumber kan...kihkihkih...